Meillä Softwavella kulunut puoli vuotta on ollut vilkasta aikaa. Voitettujen kilpailutusten ja aktiivisen myyntityön johdosta meille on tullut alkuvuoden aikana noin parikymmentä uutta asiakkuutta yksistään kunnista ja kuntayhtymistä. Se on suuri määrä meidän kokoisellemme toimijalle.
Tuotteistamme kuntia ovat eniten kiinnostaneet Taloussuunnittelu ja Talousdokumentti. Lisäksi kuntien yhtiöissä on otettu käyttöön myös Toiminnanohjausjärjestelmäämme.
Myynnin kasvu jopa 10 %
Tällä hetkellä näyttää siltä, että Softwavelle on tulossa poikkeuksellisen kiireinen kesä. Nimittäin Taloussuunnittelu ja Talousdokumentti ovat herättäneet sen verran paljon kiinnostusta, että meillä on käynnissä nyt lähes 20 projektia niiden tiimoilta. Lisäksi uusia käynnistyy koko ajan.
Jos vuosi sitten samoihin aikoihin olisi kysytty, että miten Softwavella menee, vastaus olisi ollut aika lailla erilainen. Ennen koronaa kasvutahtimme oli maltillista. Nyt viimeisen vuoden aikana myynnin kasvu on pitkästi yli 10 %, mihin olemme erittäin tyytyväisiä.
Kiireitä helpottaa kesälomien jälkeen se, että saamme taas kaksi pitkäaikaista työntekijäämme takaisin remmiin. Näillä näkymin tulemme myös rekrytoimaan uutta porukkaa syksyn aikana.
Korona lyhensi ja pidensi etäisyyksiä
Koronan aiheuttamista haitoista suurin on varmasti ollut se, että työkavereita tai asiakkaita ei pääse näkemään niin usein kuin ennen. Meillä tehdään nyt jo lähes toista vuotta töitä etänä, joten kaikki varmasti allekirjoittavat sen, että olisi kiva nähdä koko porukkaa taas kasvotusten.
Toisaalta etätöiden ja etäpalaverien yleistyessä meillä on huomattu, että 1 – 2 h palaverin takia ei kannata matkustaa neljää tuntia. Vaikka asiakkaita on mukava nähdä, niin lyhyemmät palaverit hoituvat hyvin myös etänä. Ja onhan matkustamisen vähentäminen myös ekoteko.
Tuotekehityksessä tapahtuu
Tuotekehityksessä meillä on otettu aimo harppauksia. Esimerkiksi Talousdokumenttia on kehitetty tosi isosti ja olemme päässeet siinä hyvään pisteeseen.
Entistä ehomman Talousdokumentin avulla erilaisten talousasiakirjojen kuten budjettikirjan, kuukausiraporttien ja tilinpäätösraporttien automaitisointi ja digitalisointi käy entistä sujuvammin.
Kuluneiden kuuden kuukauden aikana olemme kehittäneet myös Opiferus Toiminnanohjausta monen osa-alueen osalta, kuten kirjanpitoa, laskutusta, palkanlaskentaa sekä työajankirjausta.
Tuotekehitystä on hyvin pitkälti tehty asiakkaidemme toiveiden ja tarpeiden mukaan, esimerkkinä kuluttajien verkkolaskutuksen käyttöönotto. Opiferus Toiminnanohjauksen lisäksi tarjoamme jatkossakin asiakkaillemme kokonaisvaltaisia taloushallintopalveluita.
Työhömme vaikuttavia valtakunnallisia muutoksia ja uudistuksia
Tällä hetkellä Softwaven julkisen puolen ohjelmistokehitykseen ja asiakkuuksiin vaikuttaa erityisesti valtakunnallisten talousraportointivaatimusten uudistukset.
Seuraamme tarkasti Valtiokonttorin vaatimuksia ja päivitämme ohjelmistojamme tarpeiden mukaisesti, jotta kuntapuolen asiakkaamme onnistuvat uusien raporttimallien toteuttamisessa mahdollisimman hyvin.
Tähän liittyen voidaan todeta, että olimme harvoja toimittajia, jotka onnistuivat jo ensimmäisellä kerralla toteuttamaan kuntien neljännesvuosiraportoinnin ilman excel-pohjia.
Tulevaisuudessa häämöttää myös soteuudistus, joka tulee osaltaan vaikuttamaan myös meidän julkisen puolen asiakaskenttäämme. Jos suunnitelmissa olevat 21 hyvinvointialuetta toteutuvat, tarkoittaa se muutoksia myös uusien alueiden taloushallinnon automatisointiin ja digitalisointiin.
Softwave on tässä siitä hyvässä asemassa, että tuotteemme toimivat sotepalveluntarjoajille aivan yhtä hyvin kuin myös kunnille.
Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että kiireisen kesän jälkeen luvassa on myös työntäyteinen syksy. Mutta kiireistä huolimatta, aiomme kesällä ehtiä lomaillakin 🙂