Opiferus® tiedolla tavoitteeseen

opiferus
talous­suunnittelu

Softwaven Opiferus® Talous­suunnittelu on sovellus talouden seurantaan, suunnitteluun, ennustamiseen ja raportointiin.

Opiferus® Talous­suunnittelu on monipuolinen ja kunnan tarpeisiin sopiva talous­suunnittelu­ohjelmisto, joka yksin­kertaistaa budjetin tekoa. Budjetin teko on usein työläs, aikaa vievä ja haavoittuva prosessi. Tietoja voit joutua kokoamaan useista eri lähteistä, mahdollisesti vieläpä useaan kertaan, ennen budjetin valmistumista.

Opiferus® Talous­suunnittelun avulla organisaatiosi koko budjetointi­prosessista tulee helpompi, nopeampi ja paremmin hallittava.

opiferus talous­suunnittelu pähkinän­kuoressa

Keskitetty budjetointi

Koko organisaation budjetointiprosessi samassa työkalussa.

Yksinkertaisuus

Jalkautettu budjetointi vastuualueittain. Helppo ja nopea päivitettävyys.

Automaatio

Lukujen automaattinen päivittyminen taulukoihin.

Eri toiminnot samassa työkalussa

Automatisoi ja jalkauttaa sekä budjetin että raportoinnin.

Ennustaminen

Nopea reagointi ennustekorjauksilla.

Näkökulmat

Talouden suunnittelu myös investointien sekä henkilöstöresurssien osalta.

Opiferus® Taloussunnittelun käyttäjäorganisaatiota

Tehtyä budjettia

Kunta-alan kumppanina

Tilauksesta käyttöönottoon

Opiferus® Talous­suunnittelun moduuli­vaihtoehdot:

Budjetointiprosessi:

  • Budjetin luominen jalkautetusti
  • Budjetin jako kuukausille
  • Raamibudjetointi
  • Taloussuunnitteluvuosien luominen
  • Sisäisten ja ulkoisten erien automaattinen käsittely
  • Vyörytykset
  • Muistilaput kirjauksille
  • Tilien, kirjausten ja kustannuspaikkojen lukitus
  • Talousaviomuutosten hallinta
  • Sosiaalikulujen laskenta kaavoilla

Talousraportointi ja ennustaminen:

  • Budjetti ja toteumavertailu
  • Bnnustaminen vakioennusteilla
  • Asiakaskohtainen ennustaminen
  • Graafinen ja taulukkomuotoinen esitystapa

Rahoituslaskelma / rahoituksen suunnittelu:

  • Omat rahoituslaskelmat peruskunnalle ja liikelaitoksille
  • Lähteenä talousarvio ja taloussuunnitteluvuodet sekä investointien suunnittelu

Investointien suunnittelu (Insu):

  • Investointikohteiden luominen
  • Investointien menojen ja tulojen suunnittelu talousarvio ja taloussuunnitteluvuodet
  • Investointien ryhmittelyt
  • Budjetti-toteumavertailu

Henkilöstöresurssien suunnittelu (Hesu):

  • Eurojen, henkilötyövuosien, henkilömäärien ja työtuntien suunnittelu kustannuspaikoittain, henkilöittäin ja palvelussuhteittain
  • Asiakkaittain määritellyt palkkalajit
  • Lomien ja muiden poissaolojen hallinta
  • Taulukkomuotoinen ja graafinen raportointi
  • Lopputuloksen vienti yhdellä napin painalluksella budjettiin

“Jotta ennuste ei jää ’pöytä­laatikkoon’, tulee se jalkauttaa sekä toiminnan ohjaamiseen että päätöksen­tekoon. Ennuste kannattaakin ottaa mukaan esi­merkiksi kuukausi­toteuma­seurantaan yhdeksi tunnus­luvuksi. Tavoitteena voi olla vaikkapa tarjota poliittisille päättäjille mahdollisuus kääntää katse tausta­peilistä tuuli­lasiin.”

 

Millä asioilla sitten saavutetaan tarkempi ennuste tulevaisuudesta?

Ensimmäinen askel kohti ennustamista on budjetin jakaminen kuukausille mielellään jollain muulla jako­perusteella kuin tasa­jaolla.

Usein kysyttyä

Jos budjetissa on numero väärin, täytyykö kaikki aloittaa alusta?

Sovelluksen avoimen rakenteen ansiosta näet välittömästi yksittäisten lukujen muokkauksen vaikutuksen koko organisaation budjettiin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos muokkaat yhtä lukua, sinun ei tarvitse erikseen käydä muokkaamassa kaikkia taulukoita ja laskelmia, joihin numero vaikuttaa, vaan ne päivittyvät automaattisesti.

Useita ihmisiä tekemässä budjettia? Onko se ongelma?

Budjetin laatiminen on harvemmin yhden ihmisen tehtävä. Ottamalla käyttöön Opiferus® Taloussuunnittelun voi jokainen budjetointiin osallistuja luoda oman vastuualueensa budjetin.

Talouden seuranta ja ennustaminen ovat vakaan talouden parhaat apurit

Opiferus® Taloussuunnittelulla talouden seuraaminen sekä ennustaminen on vaivatonta ja nopeaa. Sovellus automatisoi ja jalkauttaa sekä budjetoinnin että raportoinnin. Ratkaisuun voidaan tehdä myös ennustekorjauksia, joiden avulla voidaan reagoida nopeasti toimintaympäristön muutoksiin.

Mitä osioita saattaa joskus unohtua kunnan vuosibudjetista?

  • Tulevat velvoitteet: Saattaa unohtua huomioida tulevat velvoitteet, kuten eläkevastuut tai pitkäaikaiset vuokrasopimukset. Näiden pitäisi olla osa budjettia.

  • Yllättävät tapahtumat: Budjetointi perustuu usein historiatietoihin ja ennusteisiin, mutta yllättävät tapahtumat, kuten luonnonkatastrofit tai talouskriisit, voivat vaikuttaa budjettiin. Siksi on tärkeää varata vararahastoja odottamattomia tilanteita varten.

  • Inflaatio: Inflaatio voi vaikuttaa kustannuksiin ajan myötä, ja se saattaa unohtua huomioida budjetissa. Tämä voi johtaa siihen, että kunnalla ei ole riittävästi varoja kattamaan todelliset kulut.

  • Sidosryhmien tarpeet: Kunnan vuosibudjetissa on tärkeää huomioida eri sidosryhmien tarpeet ja odotukset, kuten asukkaiden, yritysten ja järjestöjen tarpeet. Heidän palautteensa ja ehdotuksensa voivat jäädä huomioimatta.

  • Pitkän aikavälin tavoitteet: Kunnan tulee myös huomioida pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ja suunnitelmat, eikä keskittyä pelkästään yksittäiseen vuoteen.

  • Henkilöstön kehitys ja koulutus: Kunnan henkilöstön kehitys ja koulutus ovat keskeisiä tekijöitä palvelujen laadun ja tehokkuuden parantamisessa. Budjetissa voi unohtua varata riittävästi varoja henkilöstön kehittämiseen.

  • Ympäristö- ja kestävyyssuunnitelmat: Ympäristökysymykset ja kestävyyssuunnitelmat saattavat unohtua budjetoinnissa, vaikka ne ovat nykypäivänä erittäin tärkeitä.

  • Taloudellisen epävarmuuden huomioiminen: Budjetissa voi unohtua ottaa huomioon taloudellisen epävarmuuden vaikutukset ja tehdä riittäviä varasuunnitelmia.

  • Hallintokulut: Hallintokulut, kuten kunnanvaltuuston ja -hallituksen kulut sekä tukipalveluiden kustannukset, voivat unohtua budjetista.

  • Sidosryhmien osallistaminen: Kunnan asukkaiden ja muiden sidosryhmien osallistaminen budjetointiprosessiin voi unohtua. Heidän näkemyksensä ja ehdotuksensa ovat arvokkaita budjetin suunnittelussa.

Mihin investointien suunnittelumoduuli taipuu?

  • Investointikohteiden luominen: Sovelluksessa voit helposti luoda ja hallinnoida erilaisia investointikohteita. Voit määritellä kullekin kohteelle nimen, tyypin, kuvauksen ja muut tarvittavat tiedot. Tämä auttaa pitämään kaikki investoinnit järjestyksessä ja helpottaa niiden seurantaa.
  • Investointien menojen ja tulojen suunnittelu: Sovellus mahdollistaa investointien kustannusten ja tulojen suunnittelun. Voit määrittää, kuinka paljon rahaa on varattu kullekin investointikohteelle ja milloin kustannusten odotetaan syntyvän. Voit myös arvioida, kuinka paljon tuloja investoinnit voivat tuottaa tulevaisuudessa.
  • Talousarvio ja taloussuunnitteluvuodet: Sovellus tukee pitkän aikavälin taloussuunnittelua. Voit luoda suunnitelmia useille tuleville vuosille ja asettaa talousarvion eri investointikohteille ja ryhmille. Näin voit hahmottaa, miten investoinnit vaikuttavat kunnan talouteen pitkällä aikavälillä.
  • Investointien ryhmittelyt: Investointien ryhmittelymahdollisuus on kätevä ominaisuus, jonka avulla voit järjestää investointikohteet eri luokkiin tai projekteihin. Tämä auttaa hahmottamaan, mitkä hankkeet liittyvät toisiinsa ja kuinka ne vaikuttavat kunnan kokonaistalouteen.
  • Budjetti-toteumavertailu: Sovelluksen avulla voit seurata investointien budjettien toteutumista reaaliajassa. Voit verrata suunniteltuja menoja ja tuloja todellisiin lukuihin ja havaita mahdolliset poikkeamat suunnitellusta. Tämä auttaa tekemään tarvittavia korjaustoimia ajoissa ja varmistamaan, että budjetit pysyvät hallinnassa.

Mihin henkilöstöresurssien suunnittelumoduuli taipuu?

  • Sovelluksemme mahdollistaa tarkan suunnittelun ja seurannan eurojen, henkilötyövuosien, henkilömäärien ja työtuntien osalta. Voit määritellä nämä tiedot kustannuspaikoittain, henkilöittäin ja palvelussuhteittain, mikä auttaa optimoimaan resurssien käytön eri osastoilla ja projekteissa.
  • Asiakkaittain määritellyt palkkalajit: Voit määrittää erilaisia palkkalajeja ja niiden määrityksiä asiakaskohtaisesti. Tämä on hyödyllinen toiminto erityisesti palvelualojen organisaatioille, jotka tarjoavat erilaisia palveluita eri asiakkaille. Voit hallita ja seurata palkkoja ja kustannuksia tarkasti.
  • Lomien ja muiden poissaolojen hallinta: Sovellus sisältää tehokkaan lomien ja poissaolojen hallintajärjestelmän. Voit kirjata lomat, sairauslomat, ja muut poissaolot sekä niiden kestot ja syyt. Tämä auttaa hallitsemaan työvoimaa ja varmistamaan, että organisaatiolla on riittävästi resursseja kaikkina aikoina.
  • Taulukkomuotoinen ja graafinen raportointi: Tarjoamme monipuolisen raportointityökalun, joka mahdollistaa tulosten esittämisen taulukkomuodossa ja graafisesti. Näin voit helposti visualisoida henkilöstöresurssien suunnittelun tulokset ja tehdä päätöksiä perustuen visuaalisiin havaintoihin.
  • Lopputuloksen vienti yhdellä napin painalluksella budjettiin: Sovellus helpottaa tulosten viemistä suoraan budjettiin yhdellä napin painalluksella. Tämä nopeuttaa ja yksinkertaistaa suunnitelmien toimeenpanoa ja varmistaa, että budjetti vastaa henkilöstöresurssien tarpeita.
Haminan kaupungin onnistunut digiloikka

Haminan kaupungin onnistunut digiloikka

Haminan kaupunki on ollut Softwaven asiakas vuodesta 2021. Organisaatiolla on tällä hetkellä käytössään Opiferus®-tuoteperheen Talousdokumentti- sekä Taloussuunnittelu-ratkaisut. Opiferus®Johdon Työpöytä on vielä sisäänajovaiheessa.

Kuntatietoraportoinnin uusi aika

Kuntatietoraportoinnin uusi aika

”Koska XBRL-raportointiin siirtyminen on ollut osa työtäni, osaan todella arvostaa Opiferus® XBRL-talousraportointi-sovellusta sekä Softwaven tarjoamaa tukea tässä isossa muutosprosessissa.”

Eroon copy-paste-rumbasta

Eroon copy-paste-rumbasta

Opiferus® Talousdokumentti -sovellus on helpottanut ja sujuvoittanut arjen työskentelyä radikaalisti. Ehdottomasti parasta on ollut copy-paste-vaiheen poisjääminen – mikä on myös vapauttanut työaikaa talousarvion muuhun valmisteluun.