Artikkelit

Tekoälyn tulevaisuus ja sen hyödyntäminen Kunta-alalla

by | loka 18, 2023

Tekoäly on vallankumouksellinen teknologia, joka muuttaa tapaa, jolla toimimme. Softwave, kuten monet muutkin yritykset, tarkastelee tulevaisuutta innokkaana ja valppaana, valmiina hyödyntämään tekoälyn tuomat mahdollisuudet. Tässä blogissa pureudumme siihen, miten Softwave näkee tekoälyn tulevaisuuden näkymät, ja miten se aikoo hyödyntää teknologiaa asiakkaidensa eduksi.

Tekoälyn mahdollisuudet ja riskit

Tekoäly on jo nyt todistanut kykynsä tuoda uusia ja innovatiivisia ratkaisuja liiketoimintaan ja jokapäiväiseen elämään. Se tarjoaa mahdollisuuden automatisoida tehtäviä ja tuoda uusia näkökulmia päätöksentekoon, jotka eivät olleet vuosi sitten mahdollisia. Uuden teknologian kanssa pitää kuitenkin olla tarkkana ja miettiä, mitä riskejä se tuo tullessaan. Kehitys tällä alalla on nopeaa, ja on erittäin vaikea ennustaa, mitä tapahtuu vuoden tai 5 vuoden sisällä. Kuten ennenkin, haluamme olla uuden teknologian osalta ajan hermolla ja pyrimme löytämään parhaat tavat auttaa sillä asiakkaitamme. Sen vuoksi pyrimmekin ottamaan tekoälyn mukaan Opiferus® -ratkaisuihimme vastuullisesti ja eettisesti, ihmisläheisyyttä unohtamatta.

Tekoälyn hyödyt asiakkaille

Miten sitten Softwave näkee tekoälyn auttavan asiakkaitaan tulevaisuudessa? Tekoäly voi olla valtava apu monin eri tavoin. Ensinnäkin, se tukee asiakkaita helpottamalla heidän työtään. Kuvitellaanpa tilanne, jossa asiakas käyttää Opiferus® -ohjelmistoja. Tekoäly voi tarjota nopeita vastauksia kysymyksiin, auttaa ratkaisemaan ongelmia sekä tehdä tehtäviä asiakkaan puolesta. Tämä säästää asiakkaiden aikaa ja vaivaa, mikä on aina tervetullutta.

Toiseksi, tekoäly myös tehostaa meidän tuotekehitystä ja sitä kautta pystymme tarjota asiakkaillemme samoilla resursseilla uusia ominaisuuksia nopeammin ja tehdä sovelluksista tehokkaampia.

Chatbotin hyödyntäminen tukisivustolla

Yksi käytännön esimerkki tekoälyn hyödyntämisestä on Opiferus® tukisivustolla oleva chatbotti. Chatbot voi vastata nopeasti yleisimpiin kysymyksiin ohjelmiston käytöstä ilman, että asiakkaan tarvitsee selata ohjesivustoja. Tämä parantaa asiakaskokemusta ja säästää asiakkaiden aikaa.

Suhtautuminen Tekoälyyn

Softwave suhtautuu tekoälyyn tukea antavana ja tehostavana teknologiana, joka ei korvaa ihmistä. Vaikka tekoäly voi tehdä monia tehtäviä nopeammin ja tarkemmin kuin ihminen, se ei pysty korvaamaan inhimillistä vuorovaikutusta. Softwave on sitoutunut hyödyntämään tekoälyä vastuullisesti ja eettisesti asiakkaidensa eduksi.

Eemu Pihlaja

Tuotekehityspäällikkö

Lue myös

Strategiasta tavoitteisiin ja toimenpiteisiin – helppoako?

Strategiasta tavoitteisiin ja toimenpiteisiin – helppoako?

Kunta on yksikkönä ihmisten muodostama. Ihmiset ovat keskiössä. Strategian tarkoituksena on antaa suuntaviivaa, miten ihmiset sekä kunnassa että kunnan työntekijöinä voivat paremmin. Se on mielestäni niiden ainoa merkittävä syy olla olemassa. Strategia on...

Talouden ennustamisen portaat - Näiden 5 portaan avulla luot onnistuneen ennusteen