Opiferus® tiedolla tavoitteeseen

opiferus
talous­hallinto

Opiferus® Taloushallinto on moderni taloushallintoratkaisu, joka on pienten- ja keskisuurten kuntien tarpeisiin kehitetty kokonaisjärjestelmä.

Opiferus® Talous­hallinto -järjestelmä yhdistää muun muassa ostolaskujen käsittelyn, kirjanpidon, pankkiyhteydet, investointien seurannan ja käyttöomaisuuden hallinnan yhdeksi selainpohjaiseksi kokonaisuudeksi. Tällä hetkellä kehitämme Opiferus Taloushallintoa yhteistyössä neljän pilottikunnan kanssa, joiden käyttökokemusten pohjalta kehitämme ratkaisun palvelemaan entistä paremmin kuntien tarpeita. Vuodet 2024-2025 ovat pilotointi ja tuotekehitysvaihetta. Vuosien 2026-2027 ratkaisu on valmis yleiseen markkinaan.

opiferus talous­hallinto pähkinän­kuoressa

Selainkäyttöisyys

Moderni työkalu taloushallinnon asiantuntijoille.

Kuti / XBRL

Kuti-raportointivalmius.

Automaatio

Automatisoitu tiliotteiden käsittely ja tiliöinnit suoralla pankkiyhteydellä.

Käyttöomaisuus

Investointien seuranta ja poistolaskenta.

Kokonaisratkaisu

Yhdistää Opiferus-tuoteperheen kaikki ratkaisut yhdeksi kokonaisuudeksi.

Käyttöönotto joustavasti pitkin vuotta

Opiferus Taloushallinto -ratkaisun voi ottaa käyttöön milloin vain. 

Opiferus® Talous­shallinnon moduulit:

Moniportaiset tunnisterakenteet ja oletusasetukset tukevat kunnan kirjanpidon ja raportointivelvollisuuksien automatisointia ja reaaliaikaisen kirjanpidon syntymistä. Integroitu taloushallinnon järjestelmässä tiedot siirtyvät reaaliaikaisesti esimerkiksi reskontrasta kirjanpitoon tai laskulta projektin kannattavuusseurantaan.

  • Kirjanpito
    • vyörytystoiminto
    • usean tilikauden ja aikajakson käsittely yhtä aikaa
    • tarkastus-ja hyväksyntäprosessi
    • porautuminen
  • Pankkiyhteys
    • pankkiaineistojen nouto ja haku
    • saldotarkistus
    • tilitapahtumien käsittely
  • Ostotilaukset
    • hankintaehdotukset
    • sopimuskäsittely
    • integraatio ostoreskontraan
  • Ostoreskontra
    • integroidut operaattorit
    • tiliöintiautomatiikka
    • tarkastus-ja hyväksyntäprosessi sijaistoimintoineen
  • Myyntitilaukset
    • tarjouskäsittely
    • integraatio laskutukseen
    • sisäiset tilaukset
  • Myyntireskontra
    • sisäinen laskutus
    • tarkastus- ja hyväksyntäprosessi sijaistoimintoineen
    • laskujen nouto ja lähetys
    • Maksukehotusten käsittely
  • Kumppanirekisteri
    • ennakkoperintätarkastus
    • automaattinen toimittajan luonti
    • sektoriluokkien  käsittely
    • monipuoliset oletuskohdistukset
  • Käyttöomaisuus
    • poistolaskenta
    • tositteiden luonti kirjanpitoon
    • ryhmittely
  • Kassanhallinta
    • automaattinen päivittyminen
    • saldoennuste halutulle aikajaksolle
    • porautuminen
  • Varastonhallinta
    • erilaisten nimiketyyppien hallinta
    • projektivarastopaikka -toiminnallisuus
    • tapahtumahistoria
  • Projektinhallinta
    • budjetti-toteumaseuranta
    • tapahtumille porautuminen
    • laskutus
  • Raportointi
    • taloushallinnon perusraportit
    • kolmella kielellä
    • useat tiedostomuodot
    • integraatio Opiferus Johdon työpöytä, Taloussuunnittelu  ja Talousdokumentti -ratkaisuihin
  • Konsernilaskenta
    • yhdistelytoiminnot
    • eliminoinnit
    • raportointi

Tammelan kunta mukana Opiferus® Taloushallinto -pilottiryhmässä

Tammelan kunnassa on tunnistettu haasteita nykyisen taloushallinnon järjestelmän toiminnallisuuden kanssa. Keskusteluissa on noussut esiin järjestelmän vanhakantaisuus, hankalakäyttöisyys ja järjestelmästä puuttuvat nykyaikaiset toiminnallisuudet. Haasteena on ollut…

Kuntasektorin kustannustehokkuuden lisääminen ja modernin teknologian hyödyntämisen lisääminen ovat parhaillaan valtiohallinnon pääteemoja. Softwave Ohjelmistot tunnistaa kriittisiä kohtia kuntien taloushallinnon prosesseissa joissa kehittyneemmillä ohjelmistoilla olisi saavutettavissa kustannussäästöjä. Hankkeessa määrittelemme tekoälyn tai muun vastaavan uusimman teknologian tietoturvalliset toteutustavat ja teemme ohjelmistokehitystyön sen pohjalta . Kustannusvaikuttavuuden perusteella tuomme parhaimman teknologisen ratkaisun osaksi kehitteillä olevaa pienten ja keskisuurten kuntakonsernien talousjärjestelmää. Ratkaisu on hyödynnettävissä myös yhtiömuotoisten organisaatioiden prosesseihin. Hankkeessa halutaan toteuttaa myös kansainvälistymisselvitys vientimahdollisuuksien selventämiseksi.

Usein kysyttyä

Sisältääkö Opiferus Taloushallinto palkanlaskennan?

Opiferus Taloushallinnossa ei ole kunta-alan palkanlaskenta tai HR-toiminnallisuuksia. Yhtiömuotoisille asiakkaille meillä on tarjota palkanlaskenta ja työajanseuranta -osiot.

Mihin laskutusjärjestelmiin teillä on integraatio?

Teemme jo tuotekehitysvaiheessa yleisimpiin toimialakohtaisiin järjestelmiin integraation, jolla laskut voidaan tuoda Opiferus Taloushallinnon myyntireskontraan lähetystä ja seurantaa varten. Rakennamme jatkuvasti asiakkaan tarpeiden mukaan integraatioita myös muihin järjestelmiin.

Kuinka pystytte luomaan markkinoille toimivan järjestelmän nopealla aikataululla?

Opiferus Taloushallinto -ratkaisun pohjana on 15 vuotta asiakkailla käytössä ja jatkuvassa kehityksessä oleva Opiferus Toiminnanohjaus ratkaisumme. Jatkokehitämme tästä ratkaisusta Suomen kuntaorganisaatioille suunnatun taloushallinnon järjestelmän, jolloin kehitystyön määrä pysyy maltillisena.

Voiko Opiferus Taloushallinnon ottaa käyttöön keskellä tilikautta?

Vaikka useat kunnat suosivat järjestelmän käyttöönottoa vuoden alussa, Opiferus Taloushallinto -ratkaisun voi ottaa käyttöön milloin vain. Tämä joustavuus mahdollistaa kunnille siirtymisen uuteen järjestelmään heidän tarpeidensa ja aikataulujensa mukaan.