Opiferus® tiedolla tavoitteeseen
opiferus
toiminnanohjaus
Softwaven Opiferus® Toiminnanohjaus on monipuolinen ERP-järjestelmä, jolla hallitset organisaatiosi kaikkia toimintoja.
Talous, projektinhallinta, kuormitus, kannattavuus – Opiferus Toiminnanohjaus kokoaa tärkeimmän tiedon
Softwaven selainkäyttöinen Opiferus® Toiminnanohjaus on kehitetty niin omien kuin asiakkaiden tarpeiden pohjalta. Helppokäyttöisen ja monipuolisen toiminnanohjausjärjestelmämme avulla sinun on helpompi parantaa organisaatiosi kannattavuutta, tehokkuutta ja kilpailukykyä.
Opiferus® Toiminnanohjauksella katat koko organisaatiosi taloudelliset ja toiminnalliset osa-alueet tai vain osan niistä. Voit helposti erotella toiminnanohjauksen moduulikokonaisuudesta pienempiä osia, esimerkiksi talouden, työajanseurannan tai projektinhallinnan tarpeisiin. Moduulikohtaisilla raporteilla saat monipuolista tietoa organisaatiosi taloudesta ja toiminnasta.
opiferus toiminnanohjaus pähkinänkuoressa
Osto- ja myyntireskontra
Laskujen kierrätys, tiliöintimallit, varastonimikkeet.
Sisäinen laskenta
Useat laskentakohteet, vyörytystyökalu.
Kirjanpito
Kirjanpito, ulkoinen laskenta, alv.
Reaaliaikainen seuranta
Työaikakirjaukset, projektiseuranta.
Helppokäyttöisyys
Käyttäjäkohtaiset roolitukset, porautumistoiminnot, selainpohjainen ratkaisu.
Toimialariippumattomuus
Soveltuu monipuolisesti yksityisen ja julkisen sektorin tarpeisiin.
Opiferus® Toiminnanohjaus käyttäjää
osto- tai myyntilaskua vuosittain
markkinoilla
Tilauksesta käyttöönottoon
Opiferus® Toiminnanohjaus moduulivaihtoehdot:
Kumppanirekisteri
Myyntitilaukset
Pankkiyhteys
Aineistojen maksatus ja aineistojen nouto suoraan järjestelmään yleisimmistä pankeista.
Myyntireskontra
Laskutus kätevästi suoraan projektinhallinnasta tai esimerkiksi maksuposteilla. Sähköinen laskujen kierrätys.
Ostotilaukset
Ostotilausten, hankintaehdotusten tai tarjouspyyntöjen muodostamiseen.
Ostoreskontra
Ostolaskujen käsittely helposti ja nopeasti. Esimerkiksi verkkolaskujen tuonti kätevästi valmiita tiliöintimalleja hyödyntäen sekä ostolaskujen sähköinen tarkastus ja hyväksyntä.
Kirjanpito
Ei moninkertaista kirjaamista, vaan suurin osa kirjanpidon tositteista syntyy automaattisesti jokapäiväisen työn ohessa. Läpinäkyvyyttä tuo mahdollisuus porautua tuloslaskelma ja tase -raporteilta pääkirjalle ja aina alkuperäiselle tositteelle asti. Raportointi tapahtuu halutulla tarkkuustasolla, esimerkiksi kustannuspaikka- tai projektitasolla.
Käyttöomaisuus
Käyttöomaisuuden hallintaan ja poistojen laskentaan.
Kassanhallinta
Kassan kehityksen hallintaan ja ennustamiseen.
Varastonhallinta
Varastosaldojen seurantaan varastopaikoittain tai tuoterekisterin ylläpitoon. Varastotuotteita voidaan hyödyntää osto- ja myyntiketjuissa tai tehdä suoria varasto-ottoja esimerkiksi projekteille.
Projektinhallinta
Työaika, materiaalikustannukset, matka-, kulu ja ostolaskut – järjestelmä kokoaa ne kaikki automaattisesti ja reaaliaikaisesti projektille tai työnumerolle, josta voit laskuttaa ne helposti ja nopeasti projektikohtaisia hinnastoja hyödyntäen. Seuraa projektin kannattavuutta reaaliaikaisesta budjetti-toteumavertailusta.
Työmaat
Rakentamisen tiedonantovelvollisuuden työntekijä- sekä urakkailmoitusten muodostamiseen.
Henkilöstö
Työaika (myös mobiili)
Kirjaa työaikasi selaimen kautta tai suoraan mobiililla organisaation itse määrittelemille palkkalajeille sekä työvaiheille. Työajan voit lisäksi kohdistaa tunnisteille, kuten kustannuspaikoille, projekteille ja työnumeroille. Työajanseurannan avulla saldolaskenta tapahtuu automaattisesti ja loma-ajat sekä muut poissaolot saadaan kirjattua samaan järjestelmään, joten voit seurata niitä helposti myös jälkikäteen.
Matka- ja kululaskutus (myös mobiili)
Kirjaa matka- ja kululaskut selaimen kautta tai suoraan mobiililla. Laskut voit kohdistaa esimerkiksi kustannuspaikoille tai projekteille ja niille voi lisätä kuvia. Esimiehet voivat hyväksyä laskut sähköisesti.
Palkanlaskenta
Hyödynnä työajankirjauksia palkanlaskennassa tuomalla ne suoraan palkkalaskelmille. Palkanlaskennasta puolestaan saadaan luotua automaattiset kirjanpitotositteet.
Fiilismittari
Seuraa henkilöstön hyvinvointia fiilismittarin avulla organisaatiotasolla, fiilisten rekisteröinti on täysin anonyymiä.
Ulkoiset rajapinnat
Verottajan, ammattiliittojen, tulorekisterin, kuluttajalaskutuksen vakioaineistot sekä rajapintojen luontimahdollisuus asiakkaan muihin järjestelmiin.
Usein kysyttyä
Miten seuraan sisäisiä hankkeita Opiferus Toiminnanohjauksessa?
Sisäisten hankkeiden kustannukset koostuvat usein organisaation palkkakustannuksista ja ulkopuolisista palveluista. Opiferus Toiminnanohjauksessa on mahdollista seurata hankkeen kestosta riippumatta hankkeiden kokonaiskustannuksia sekä tietyllä aikajaksolla syntyneitä kustannuksia. Hanke voidaan jakaa eri osiin sisällön tai vaiheiden perusteella. Budjetin ja ostotilausten lisäksi hankkeelle voidaan kohdistaa myös tuottoja. Tehokkain prosessi syntyy, kun työntekijää kirjaa työaikansa Opiferus Toiminnanohjauksen -työajanseurannan avulla ja asiakas käyttää Opiferus Toiminnanohjauksen ostoreskontra-moduulia, jolloin organisaation perusprosessit tuottavat automaattisesti kustannustiedon hankkeelle. Työntekijöille on mahdollista merkitä palkkakustannusten lisäksi yleiskustannuskerroin, jolloin hankeraportointi entistä tarkempaa reaaliaikaisesti eikä vaadi kirjanpidon sisäistä laskentaa.
Voinko hyödyntää myyntilaskutuksessa ulkopuolista järjestelmää?
Asiakkaalla voi olla Opiferus Toiminnanohjauksen lisäksi toimialakohtainen järjestelmä laskutuksen perusteiden tuottamista varten. Laskuaineistojen tuonnin avulla laskujen lähetys, saatavien seuranta voidaan toteuttaa Opiferus Toiminnanohjauksessa jossa on olemassa toiminnot sähköisen laskutuksen ja suoritusten automaattiseen kohdistamiseen. Tuonnin lisäksi voidaan samalle asiakkaalle luoda erillisiä myyntilaskuja suoraan Opiferus Toiminnanohjauksesta.
Miten käyttäjätuki toimii?
Käyttäjien tukena asiakkuuden alussa on käyttöönottoprojektissa toimivat asiantuntijat jotka asiakas tavoittaa sähköpostitse ja puhelimitse. Pyrimme kouluttamaan asiakkaan noudatellen asiakkaan prosessia, jolloin käytön aloittaminen ja erityiskysymykset huomioidana jo koulutusmateriaaleissa. Aloituksen jälkeenkin pidämme asiakkaan käyttäjälle tarvittaessa lyhyitä Teams läpikäyntejä tai toimitamme lisäohjeita sähköpostilla. Asiantuntijamme ja tukemme tuntee kunkin asiakkuuden sisällön ja huomioi erityispiirteet tuessa.
Mihin tarvitaan toiminnanohjausjärjestelmää?
Toiminnanohjausjärjestelmä on laajempi kokonaisuus kuin taloushallinnon järjestelmä. Toiminnanohjausjärjestelmässä tiedon perusteita ja organisaation prosesseja hallitaan kokonaisvaltaisemmin. Opiferus Toiminnaohjaus esimerkiksi pyrkii tuomaan sisäisen laskennan tarvitsemaa dataa työajanseurannan käyttöön samalla kun työajanseuranta tuottaa laskutusperusteen ja/tai palkanlaskennan perusteen. Toiminnanohjausjärjestelmässä toiminnan läpinäkyvyys ja integraatio toteutuu enemmän kuin hyvin. Porautuminen tuloslaskelma raportilta kirjanpidon tositteiden kautta laskulle jatkuu vielä syvemmälle tilausten ja varasto-tai työaikakirjauksiin saakka. Kaikki yhdessä järjestelmässä.
Tammelan kunta mukana Opiferus® Taloushallinto -pilottiryhmässä
Tammelan kunnassa on tunnistettu haasteita nykyisen taloushallinnon järjestelmän toiminnallisuuden kanssa. Keskusteluissa on noussut esiin järjestelmän vanhakantaisuus, hankalakäyttöisyys ja järjestelmästä puuttuvat nykyaikaiset toiminnallisuudet. Haasteena on ollut...
Hyväksymisominaisuus kynnysehtona – Sipoon kunnan asiakastarina
Sipoon kunnassa haluttiin keskittyä talouden kehittämiseen ja keskittää virkamiehiltä poliitikoille ja kansalle tapahtuva raportointi yhteen paikkaan. Data oli aikaisemmin ajettu talousjärjestelmistä käsin ja sen jälkeen liitetty kuvina talousdokumentaatioihin....
Haminan kaupungin onnistunut digiloikka
Haminan kaupunki on ollut Softwaven asiakas vuodesta 2021. Organisaatiolla on tällä hetkellä käytössään Opiferus®-tuoteperheen Talousdokumentti- sekä Taloussuunnittelu-ratkaisut. Opiferus®Johdon Työpöytä on vielä sisäänajovaiheessa.
Automatisaatiolla enemmän aikaa asiantuntijatyöhön
Opiferus® Taloussuunnittelu -ohjelmistosta saatujen hyvien kokemusten myötä kaupungissa siirryttiin käyttämään myös Opiferus® Talousdokumenttia.
Opiferus®-tuoteperhettä laajasti hyödyntäen
”Opiferus®-sovellukset ovat meidän kokoiselle organisaatiolle tosi sopiva, kustannustehokas ratkaisu.”
Kuntatietoraportoinnin uusi aika
”Koska XBRL-raportointiin siirtyminen on ollut osa työtäni, osaan todella arvostaa Opiferus® XBRL-talousraportointi-sovellusta sekä Softwaven tarjoamaa tukea tässä isossa muutosprosessissa.”
Eroon copy-paste-rumbasta
Opiferus® Talousdokumentti -sovellus on helpottanut ja sujuvoittanut arjen työskentelyä radikaalisti. Ehdottomasti parasta on ollut copy-paste-vaiheen poisjääminen – mikä on myös vapauttanut työaikaa talousarvion muuhun valmisteluun.
Integroitavuus, helppo käyttöönotettavuus sekä palvelun laatu ratkaisivat
Sekä emo- että tytäryhtiössä ollaan tyytyväisiä Softwaven palvelun suoraviivaisuuteen, mutkattomuuteen ja nopeuteen sekä siihen, että tuki on aina saatavilla ilman turhaa byrokratiaa.
Kokemuksia markkinoilla tapahtuvan toiminnan eriyttämisestä
Lain vaatimuksien myötä myös Päijät-Hämeessä toimivassa Työterveys Wellamossa otettiin käyttöön Opiferus® Toimintolaskenta Pro.